3D produktvisualisering

3D Produktvisualisering

 

Produkt rendering handlar om mycket mer än bara att något ser bra ut. Det handlar om design, process, business och livsstil. Nu mer än någonsin, använder konstnärer produkten rendering och 3D-produktvisualisering för att ge oss verkliga skäl att öppna våra plånböcker.

Har du sett att bil reklamen? Jag tror att det var Ford, men det spelar egentligen ingen roll – där design konstnären är noggrant skulptera en lera representation av den senaste och bästa modellen i ett försök att lura din nyfikenhet och sälja dig en bil? Du har förmodligen eftersom det har körts inget mindre än en miljon gånger mellan måndags matcher och kör episoder av någon serie. Jag betraktar reklamer och undrar om hur företag kommer någonsin arbeta längre. Finns produktdesigners där ute som faktiskt bor utanför sina datorer och prototyp begrepp med verkliga livet händer och verktyg?

Naturligtvis finns det! Men, som vi flyttar 3D-modellering och 3D-rendering programvara vidare in i framtiden, vi blir mer och mer beroende av funktionerna i produkten rendering och 3D-produktvisualisering att utveckla våra projekt. Och det är definitivt en bra sak.

Jag tar upp bilen kommersiella eftersom bilindustrin har längre varit i framkant med att använda 3D-produktvisualisering att annonsera och flytta varor. Det fantastisk Jaguar interiör du såg i förra månadens Esquire? Inte riktigt. Rendering konstnärer blir så bra på att vrida ut verklighetstrogna bilder och animationer, att annonsörer och marknadsföringsteam förlitar sig på digital bildbehandling nästan uteslutande för att marknadsföra sina produkter. Det kanske låter oärligt om du vill visa någon en 3d-rendering av en produkt kan de vara intresserade av att köpa, men när har du någonsin känt annonsörer vara en ärlig Folkmusik? Naturligtvis, jag skojar (eller är jag?). Det är dock en filosofisk fråga som inte förlorat på denna författare, men kanske bättre lämnad för en annan tid.

 

Vad är 3D-produktvisualisering?

För en lekman är 3D-produktvisualisering är digitaliseringen av vad ett företag som säljer och skapandet av bilder som representerar produkten i ett antal olika sätt. Vad det där är, är egentligen modellering i ett program som Maya, Rhino eller 3DSMax, sedan renderas med hjälp av olika plugins och renderingsmotorer inklusive VRay och Maxwell. På ytan nivå är det en som skapade datorrepresentation av en verklig produkt – något som kan vara köpt, sålt eller handlas för räv päls.

Men det kaninhål går mycket djupare än bara visar du vad du kan vara intresserad av att köpa. Jag nämnde hur annonsörer använda dessa bilder, men processen för utveckling av ett digitalt innehåll börjar precis som själva designen: från början.

Begreppet konstnärer får den första hugg. Ta, exempelvis projektet X. Project X börjar i kreativitetsdiagram, där konstnärer, ingenjörer och designers kasta idéer på väggen och se om något fastnar. Det är en kaotisk tid i livscykeln för en ny produkt, och designers måste kunna upprätthålla flexibilitet samtidigt som det producerar också begrepp som är verkliga. De har att se verkliga och känna verklig och levande av samma regler och fysiska begränsningar som själva produkten kommer en dag att leva i. Datorprogramvara lånar en hjälpande hand återigen. Hundra olika versioner av iPhone måste tänkas innan den faktiska produkten träffar fabriksgolvet, och de flesta av dessa iPhones lever uteslutande i digital form. Designers hand idéer till konceptet konstnärer som vänder ut realistiska renderingar som kan kritiseras, talade om, och ytterst raffinerad.

Detta är processen för dagens moderna produktdesigner. Dator-driven komponenter i designen är det från början och gå igenom förändring efter förändring och upprepning efter upprepning innan de blir något verkligt. Detta är fördelen med att ha ett team av begåvade konstnärer och programvara tekniker på personalen. 3D-produktvisualisering är det varje steg på vägen: från befruktningen och prototyper till insikten och reklam.

 

3D-produktvisualisering som ett verktyg för design

Vi har redan gått igenom hur produkten rendering och visualisering används genom hela designprocessen att snabbt representera idéer med verkliga resultat. Men potentialen för tillämpning går mycket djupare än så. Låt oss gå tillbaka till exemplet med en bil. En bil består av tusentals delar, bitar, ventiler, rör, fans, kolumner och kolvar och kablar och… Tja… du får idén. I området i närheten finns det mycket som händer på och mycket att ta hänsyn till. Det är lätt att kontrollera en bil ser bra ut, men att göra alla dess delar kommer tillsammans i mekaniska och elektriska harmoni är en annan sak helt.

Detta är där bygga saker digitalt har sådan enorm uppåtsidan. Ingenjörer kan ha ett nära samarbete med konstnärer och tekniker för att utveckla delar som måste visualiseras inom totalityen av bilen. Team kan skapa detaljerade diagram och sprängskisser av församlingar, visar bly designers hur varje del är gränssnitt och arbetar tillsammans. Dessa dagar, biltillverkarna har ett ganska bra grepp om vad som fungerar och vad inte, men förmågan att bygga saker digitalt innan de någonsin att byggas fysiskt lånar designprocessen att utforska innovation och progression i sätt inte tidigare möjligt. Fråga bara Elon Musk, som har tagit biltillverkning till oöverträffade höjder, och används tekniken inom digitalisering och visualisering för att drömma stort varje steg på vägen.

Många företag arbetar på samma sätt: förlitar sig på datormodeller att inte bara lära dem något om den särskilda del de designar, utan om vad slutprodukten kommer att vara liksom. Många av dessa genomföranden är rent estetiska, men när du börjar att införa mer teknisk, fysik-baserade insatsvaror såsom luftflöde, fluiddynamik och ergonomi, digital modell kan avslöja en guldgruva av värdefull information till designers och ingenjörer. Människor kan börja förstå en produkt innan en fysisk prototyp byggs någonsin. Processen är snabbare, mer exakt, och ger företag en bredare netto att kasta när komma till roten av vad som gör en design som fungerar.

Produkt designföretaget minimalistisk fungerar på ett brett utbud av produkter och värden avsevärt processen med design. Industridesigner på minimalistisk, Daniel Brown, vet alltför väl vikten av digitala prototyper.

”På minimalistisk, vi börja rendering mycket tidigt i designprocessen med snabb 3D-modeller som fångar grundläggande mekaniska eller estetiska tankar, som presenteras för klienter i form av fotorealistiska renderingar”, säger Brown. ”Vi fortsätter att uppdatera renderingar under utveckling som nya funktioner läggs till eller andra ändringar görs i projektkrav. Vid avslutningen av ett projekt ge vi vanligtvis HiFi-renderingar för våra kunders interna användning ”.

Daniel talar till den iterativa processen av förfining och evolution, kulminerar i en slutlig digital produkt som speglar den fysiska produkten som klienter kommer i slutändan att köpa och använda.

 

3D-produktvisualisering som ett verktyg för reklam

Jag kan bara föreställa mig vad Don Draper skulle ha kommit fram till om han hade tillgång till VRay. Medan jag får väl vara den enda som någonsin har trott det, kan inte det förnekas att framsteg inom rendering teknik- och visualisering har haft stort inflytande på utvecklingen av reklam. Ta en promenad genom Times Square och du skulle vara hårt pressade att hitta en enda besynnerliga billboard putsade med något annat än härliga digital bildbehandling. Även riktiga fotografier är ofta bombarderas med touch-ups filter och superpoleringar eftersom – vare sig du vill det eller inte – den verkliga världen bara inte flytta varor som förr.

Mycket som produktdesigner under fasen begreppsutveckling samarbete annonsörer och copywriters med rendering konstnären att producera bildspråk som fokuserade på visar konsumenterna vad en produkt kan göra för dig. Precis som med den prototyp fasen, kanske du tror dessa renderingar tjänar ett helt ytlig syfte. Ledsen att säga detta, men du skulle vara fel igen. Och om du någonsin sett galna män som jag tydligt har, skulle du veta hur viktigt konsten är att förmedla inte bara hur produkten ser ut, men den livsstil den förkroppsligar. Apple, till exempel inte i branschen för att sälja telefoner och datorer. De är i branschen för att sälja du den person du vill bli. För att göra detta, behöver de innehåll som förstärker mer än bara hur funktionerna sak. Detta är inte lätt att göra och något rendering konstnärer arbeta hårt på att uppnå.

De sista bilderna kan komma i bara om någon smak som du kan tänka dig. Teknologin växter idag gränser fast i himlen, att ge konstnärer verktyg för att göra en produkt vara allt de vill att det ska vara. Det är inte så enkelt som att skapa en realistisk återgivning av sak, det handlar mer om att ta konsten till områden som avslöjar något viktigt om produkten. Kopian är viktigt, men med de uppmärksamhet spännvidd av millenniets överallt slöjdknivar till en nubb, bildspråket blir det viktigaste. Om du inte kan göra försäljningen vid en första blick, har du redan förlorat.

Vad ser framtiden ut för 3d-produktvisualisering?

Professionell söker bilder och animationer blivit baslinjen för företag som vill utveckla och sälja sina produkter dessa dagar. Nästa steg är lite svårare att förutsäga, men jag skulle gissa det börjar i sfären av virtuella och förstärkt verklighet. Företag som ventil och Samsung har nyligen släppt konsumenten redo VR headset som markerar början av den virtuella verklighet eran. Det är bara en tidsfråga innan företag börja producera VR specifika innehåll som att främja och marknadsföra sina produkter. Rendering teknik kommer att göra övergången så smidig som möjligt, men det kommer att finnas en övergångsperiod som mer och mer människor anpassa tekniken. Jag är ingen säljare, men med den ekonomiska kraften bygga snabbt bakom VR tåget, det är svårt att föreställa sig en framtid utan VR headset virad runt huvudet av en betydande bit av befolkningen.

Förstärkt verklighet är lite tuffare att förutsäga, vederbörlig främst eftersom tekniken är så ny. Ingenjörer på den blödande kanten av visuell teknik just nu börjar att utveckla system som digitalt manipulerar världen som vi ser det. Om du inte vet exakt vilken förstärkt verklighet är, tänk dig en otroligt avancerade holografiskt som reagerar och ändringar baserat på din fysiska interaktion med den. Låter som science fiction rätt? Innan du kör och sätta i en förbeställning för en ljus sabel ännu, har vi en lång väg att gå innan denna Tech är konsumenten redo. Men när det är, du kan vara säker på att varje produktdesigner, annonsörer och marknadsförare kommer att skumbildning i munnen att lägga vantarna på den..

Produktdesign själv har kommit långt under de senaste 20 åren. Naturligtvis vår stil och preferenser utvecklas alltid, men på många sätt de saker vi köper och de saker vi använder formar att stil lika mycket som allt annat. Den exponentiella avancemang i 3d-produktvisualisering har effektiviserat utvecklingen till priser som inte tidigare sett. Det är allt lite läskigt, att vara ärlig. Effektiviteten av annonsörer att sälja oss något utan att yttra ett ord avslöjar en värld där vi ta kontroll över vår förmåga att fatta beslut själva. Medvetenhet är nyckeln, eftersom i slutändan desto bättre produkten är, desto bättre vi tycker om att köpa den. Allt jag har pratat om i denna artikel är en del av en massiv, väloljad maskin som innebär att alla från mannen i kostym i toppen av tabellen med killen i källaren med en hand full av papper nedskärningar. Datateknik berör allt.

Nästa gång du tänker på att köpa något, fundera på det arbete som gick in att sätta den på hyllan. Det kan göra det lättare att spendera 3000 kr på en telefon som har allt eller 10000 kr på en TV som sätter dina verkliga ögon på skam. Du kanske köper sak, men du också köper tusentals timmar som gick in i att göra det bra.